Indien Dag 8 - Fredag 24 december

Tranquebar

Julafton.. Ingen vanlig julafton...
Vi badade i havet på morgonen efter frukost. Var stora vågor! Svårt att komma in till stranden igen pga suget under ytan. Mamma och jag slogs omkull av en våg och jag fick skrubbsår på knäna.
Sen låg vi vid poolen en stund. Efter lunch traskade vi omkring i byn lite och jag fotade en del eftersom jag inte hade min kamera med mig när vi var ute första dagen.
Det var mulet nästan hela eftermiddagen, men solen tar ju på ganska mycket ändå. Vi satt vid hotellet och läste, ringde hem och sen dusch osv för att göra sig i ordning för "julmiddagen". Vi fick soppa till förrätt (morot och pumpa), till "mellanrätt" grillad kyckling och sallad, pasta (typ någon röra med pasta och grönsaker osv), ris,, några indiska rätter som jag inte åt, parathas mm. Till "Main course" fanns kalkon (inte lika gott som hemma men..), potatis (stekt, mkt ovanligt här!) och lite fler indiska rätter. Efterrätten var fruktsallad, chokladmousse och "christmas cake".
Eftersom min mage inte riktigt var stabil så åt jag inte så mycket av varje sak, mest smakade.
På rummet sen spelade vi kort en stund sen var alla trötta och vi gick och lade oss.

Glömde nämna den julklapp vi fick: från moster med familj: gulligt kort med 500 kr i! Hon hade propsat påp att någon julklapp skulle vi väl ändå få på julafton.
Mamma och jag fick även något från hotellet, 2 smörknivar och en typ ljushållare? fat? Vi vet inte riktigt..


Dessa 2 bilder säger väl ganska mycket om hur vissa delar av Indien är..?

Vänster: Ytterligare en minnessak för danskarna i Tranquebar
Höger: "Danska porten"

Vänster: Del av ett tempel, visst är det färgglatt!?
Höger: T.E.L.C. låg precis brevid där pappa med familj bodde ett tag, antagligen där farfar lärde sig Tamil


Vänster: Målningar på marken, görs vid högtider för att utsmycka
Mitten: Blommor i ett vattenbad
Höger: Uppdukade middagsbord för julmiddagen

Kommentarer
Postat av: Simone H

vilka fina foton :)

2011-02-02 @ 12:58:22
URL: http://simoneh.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0