Sherlock Holmes filmen

Ja, vi var ju och såg Sherlock Holmes filmen i onsdags.. nej tisdags kväll!
Jag tänker inte skriva nått mega långt inlägg, men tänkte skriva lite om vad jag tyckte om den.


Handlingen:
Sherlock Holmes befinner sig i början av filmen i något av en liten kris och sitter instängd på sitt rum i 2 veckor. Holmes assistent och läkare Watson håller på att flytta ut ut de lokaler de delat under en lång tid och deras samarbete kommer snart att brytas.
En man vid namn Blackwood anklagas för att utöva svartmagi och dömd till döden för detta. Innan han ska ta sitt straff hotar Blackwood Holmes och säger att många kommer att dö utan att Holmes kommer att kunna göra något åt det. Watson är med och dödförklara honom efter hängningen, men någon dag senare tillkallas Holmes då en man sett Blackwood gå överkyrkogården där han ska ha begravts, nu livs levande. Mycket riktigt har Blackwood "återuppstått" och många underliga saker börjar hända. Holmes tror blankt inte alls på magi och bestämmer sig därför för att gå till botten med fallet. Holmes stora kärlek Irene Alder dyker plötsligt upp, men på vems sida är hon?

Om filmen:
Filmen är riktigt bra i sig, realistiska miljöer som stämmer bra in tidsmässigt. Filmen hade ett bra"drag" och blev aldrig långtråkig eller så, men stundvis kunde det vara lite svårt att hänga med om man inte verkligen är pigg. Dock stämmer filmen inte alls in på hur Sherlock Holmes beskrivs i böckerna, så har man läst böckerna känns filmen helt fel. Vad jag minns är det väl ingen bestämd ålder på varken Holmes eller Watson, men jag förställer mig att Holmes är någon stans mellan 40-50 år och Watson 50+. I filmen är i alla fall Watson betydligt yngre, kanske omkring 30 och ska gifta sig med sin Mary, åldern på Holmes kan stämma överens med böckerna, det är lite svårare att avgöra.
Sen är ju Holmes en sofisktikerad lugnt männsika i böckerna, men filmen innehåller ganska mycket action. Självklart är det nästan nödvändigt för att göra en bra film.

Betyg: 
Filmen får 4 av 5 stjärnor av mig för att jag tkcte att filmen har ett bra flyt, en bra handling och inte för många delar då man vet exakt vad som kommer att hända, utan många överraskningar. Bra skådespelare, särksillt Robert Downey Jr, som gör Holmes otroligt bra.
En klart sevärd film, trots att allt inte stämmer från böckerna!


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0